Bladenmaken

Een blad maken is meer dan het aan elkaar nieten van een verzameling artikelen. Goede bladenmakers werken vanuit een visie. Ze weten voor wie ze het blad maken en ze weten hoe ze hun ideale lezer tevreden kunnen stellen met een aangename mix van tekst en beeld in de vorm van artikelen, rubrieken en advertenties. Is die mix gevonden, dan gaat de bladenmaker nadenken over de vorm van het blad. Hoe bereikt u dat juist uw blad uit de schappen springt, in de bladenwinkel? In een wereld waarin de tijdschriften en bladen als paddestoelen uit de grond schieten, heeft u een bladenmaker nodig die een blad iets extra's geeft.

Ervaring

Ik heb mijn ervaring als bladenmaker opgedaan bij de organisatie UWV. Daar heb ik het regionale personeelsmagazine Het Noorden, opgezet. Ik kreeg de opdracht een professioneel magazine op te zetten dat bedrijfsinformatie dicht bij de 2500 medewerkers van de noordelijke regio's bracht. Dat deed ik door de lezers een aangename combinatie van bedrijfsmatige artikelen en regionale human interest te bieden. Alles verpakt in een ingetogen, maar prettige sfeer. Het Noorden werd een succes en is als voorbeeld gebruikt voor een uniek concept waaraan ik een belangrijke bijdrage heb geleverd: het landelijke magazine van UWV kreeg 17 regiokaternen. Dit project was voor mij een unieke gelegenheid om samen te werken met en te leren van, de door de wol geverfde bladenmakers van Hemels Publishers, onder leiding van bladengoeroe Rupert van Woerkom.

Wat bied ik

Mijn expertise als bladenmaker is op veel manieren in te zetten. Ik kan u helpen door:

  • u te adviseren en mee te denken over de doelgroep en de toonzetting van het blad. Wie en wat wilt u bereiken;
  • in overleg met een vormgever de ideale en meest effectieve combinatie van beeld en tekst te vinden;
  • een redactiestructuur op te stellen waarin duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is;
  • het bladritme te bewaken, door een goede mix van vaste, korte rubrieken, grote artikelen en nieuwsberichten. En door een goede balans van 'need to know' en 'nice to know';
  • de redactie een effectieve werkwijze bij te brengen voor de correctie en controle op kopij en opgemaakte pagina's;
  • afspraken te maken met drukker en verzendhuis voor een goede afwerking en tijdige verzending van het blad.

Misschien heeft u een blad dat onvoldoende wordt gelezen of aan een facelift toe is. Uiteraard kan ik u in dat geval helpen met het actualiseren en professionaliseren van uw periodiek. Wellicht door een nieuwe en frisse vormgeving en door een onderwerp- en rubriekkeuze die de lezer verleidt uw blad een nieuwe kans te geven. Vraag telefonisch, per post of e-mail vrijblijvend een offerte aan.